Jak zmienić nawyki żywieniowe

Jak zmienić nawyki żywieniowe:

Czy zastanawiałeś/aś się kiedykolwiek ile dziennie spożywasz pustych i niepotrzebnych kalorii? Czy zastanawiałeś/aś się jak często i dużo podjadasz między posiłkami? Dlaczego podjadasz?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy ile kalorii dziennie spożywało dopóki nie zaczęły spisywać wszystkiego co jadły i piły w ciągu dnia. Okazało się, że potrafiły zjeść dodatkowe 300-500 kcal po prostu podjadając czy to orzeszki, czy pół batonika, albo kanapkę, którą nie dojadło Twoje dziecko. Stąd biorą się nadprogramowe kalorie.

Zacznij prowadzić codzienny dziennik wszystkiego co zjadłeś i wypiłeś ok 7 dni, to ważne aby w zapiskach było 5 dni pracujących i 2 dni weekendowe ponieważ właśnie w te dni bardzo dużo nieświadomie zjadamy. To pomoże Ci uświadomić sobie gdzie popełniasz błędy i próbować je zmienić lub zredukować do minimum, a najlepiej do zera!

Zbyt ubogie śniadanie, lub pominięcie: Bardzo dużo osób nie jada śniadań bo: nie mają czasu, za późno wstają, nie lubią, nigdy nie jadali, wolą wypić kawę i spalić papierosa, lub po prostu wypić kawę. Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak w Twoim organizmie podnosi się hormon stresu zwany kortyzolem. Kortyzol odpowiedzialny jest za spowolnienie metabolizmu i odkładanie się tkanki tłuszczowej zwłaszcza na brzuchu. W jaki sposób go podnosisz? A no w taki, że gdy zjadasz kolację o 22 i następny posiłek np. o 13stej Twój organizm zaczyna produkować dużą ilość tego hormonu. Zjedz śniadanie, na początek może to być pół kanapki z szynką i serem, jogurt naturalny z owocami, lub jakimikolwiek dodatkami, które lubisz. Jeśli masz czas na śniadanie zacznij jeść śniadania, które dadzą Ci energię na cały dzień np. Omlet? A może lubisz płatki owsiane z owocami?

Zacznij mniej solić i przestań bać się przypraw. Tak wiem, powiesz, że ciężko Ci ograniczyć sól no bo jak to, przecież się nie da! Jasne, że się da. Spróbuj od małych rzeczy, np. Przestań solić pomidory na kanapce, może zamiast łyżeczki soli do ziemniaków wsyp ½ ? Zawsze to jakiś postęp. Pamiętaj powoli do celu. Mięso zacznij mocniej przyprawiać ziołami, papryką w proszku, poszukaj swoich ulubionych smaków. Pamiętaj, sól zatrzymuje wodę w organizmie co powoduje rozstępy i opuchnięcie!

Przestań pić napoje słodzone i przerzuć się na wodę mineralną. Jeśli nie lubisz samej wody dodaj owoce!

Nie jedz przed TV lub komputerem. Twój mózg nie rejestruje tego, że w tym momencie jesz posiłek i wolniej się najadasz. W ten sposób uczysz się niezdrowego nawyku, że siadając przed telewizorem zawsze musisz coś zjeść!

Zbyt duży talerz: Czy wiesz, że nakładając obiad na mały talerz oszukujemy mózg i zjadamy mniej kalorii najadając się przy tym ponieważ nasz mózg widzi cały zapełniony talerz!

Zakupy na głodniaka: Kiedy jesteśmy głodni kupimy więcej niż potrzebujemy. W prosty sposób wpadnie nam baton lub orzeszki, które spowodują niepotrzebne podjadanie pomiędzy posiłkami.

Zobacz też: Płatki owsiane

2 odpowiedzi do “Jak zmienić nawyki żywieniowe”

  1. Największym wrogiem zdrowego jedzenia jest własnie to takie podjadanie… Tutaj coś się skubnie, tam coś się skubnie, a później jak się to policzy to… o zgrozo!
    Dla mnie samej dużą zmianą właśnie było odstawienie wszelkiego rodzaju soków i napojów gazowanych, a także zrezygnowanie z soli i cukru. Naprawdę dało to widoczne efekty 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.